Masturboinnin selkein hyöty on helpost kerrottu; saat orgasmin, ja todennäköisesti haluat uuden, ja uuden, ja uuden.. Mutta vaikka nautinto onkin itsessään varsin palkitsevaa, masturboinnista on myös muita hyötyjä! Vaikka kulttuurissamme sooloseksiä ei otetakaan vielä vakavasti (eikä se toki varsin vakavaa olekaan!), on siitä tutkimusten mukaan monia hyötyjä fyysiselle ja psyykkiselle terveydelle kuin myös parisuhteille ja omalle onnellisuudelle ylipäätään. Tässä hieman knoppitietoa ja vinkkejä masturboinnista!

Tiedä tämä

Joidenkin (amerikkalaisten) tutkimusten mukaan jopa 95 prosenttia miehistä ja 89–92 prosenttia naisista kertoo masturboineensa ja 52 prosenttia naisista kertoo käyttäneensä vibraattoria. Mutta samalla kun miltei yhtä suuri osa miehistä ja naisista koskettelee itseään sillä lailla, näyttää että miehet tekevät sen useammin. 46 prosenttia naisista kertoo masturboivansa vähemmän kuin kerran kuussa, kun taas miehet raportoivat tahdin olevan miltei kolminkertainen.

Vaikka miltei kaikki yhdysvaltalaiset aikuiset ovat runkitelleet jossain vaiheessa, kulttuurimme asenteet masturbointia kohtaan eivät ole edelleenkään järin hyväksyvät. Google-haku "psychological effects of masturbation" (masturboinnin psykologiset vaikutukset) antaa tulokseksi kymmenisen sivua miltei yksinomaan sivuja jotka kertovat, kuinka masturbointi on syntiä ja miten siitä voi parantua. Vaikka nämä tiedonlähteet eivät varmasti olekaan ainoat masturboinnista kertovat julkaisut, ne todennäköisesti ilmentävät melko suurelta osin yleistä suhtautumista masturbointiin. 

Historiassa masturbointi on leimattu sekä mielenterveysoireeksi että sellaisten aiheuttajaksi. Nykyisen asennekulttuurin muovatessa masturbaatiota normaaliksi asiaksi, seksologi ja seksuaalikouluttaja Megan Andelloux näkee usein historian toistavan itseään. "Lapsina monia häpäistiin kun he jäivät kiinni masturboinnista", kertoo Andelloux. "Jos heille ei opeteta, että masturbointi on tavallista ja jopa edistää terveyttä, he eivät voi myöskään käydä samoja keskusteluja lastensa kanssa". Ihmiset voivat tuntea olonsa tukalaksi ja vaivaantuneeksi puhuessaan masturboinnista, sillä se on yksityinen, herkkä asia, sanoo seksiterapeutti Ian Kerner.

"Historia on keksinyt mitä ihmeellisimpiä masturboinnin negatiiviisa sivuvaikutuksia, mutta todellisuudessa, kunhan se eie vaikuta henkilön ihmissuhteisiin tai muuten arkirutiineihin, masturbointi on täysin turvallista", kertoo Andelloux. Se on enemmänkin – se on terveellistä.

Masturboinnin hyödyt

Vaikka masturbointi ei myytin mukaisesti kasvatakaan kenellekään enempää karvoja käsiin, siitä on kuitenkin muita, oikeasti positiivisia hyötyjä terveydelle. Fyysisellä tasolla, "oma aika" on erinomainen tapa lievittää seksuaalista virittyneisyyttä täysin riskittä ja turvallisesti. Se voi myös parantaa unen laatua, rentouttaa lihaksistoa ja vähentää stressiä. Usein tapahtuvat orgasmit ylipäätään madaltavat todistetusti verenpainetta ja parantavat yleistä terveyttä, ja eritoten vibraattorin käyttö voi tehostaa seksuaalista tyytydystä ja se yhdistetään muihin terveellisin elintapoihin myös makuuhuoneen ulkopuolella.

Masturbointi voi antaa parisuhteisiimme potkua toimimalla seksuaaliterapiana, joka mahdollistaa paremman kommunkoinnin kumppanien välillä ja parantaa siten seksuaalista tyydytystä.

Soolomasturboinnissa on myös suuria psyykkisen terveyden hyötyjä. Sen on todistettu kohottavan naisten itsetuntoa, ja Andelloux'n mukaan "masturbointi voi olla helpottava tekijä, joka rauhoittaa mielen ja antaa aikaa keksittyä omaan itseen riippumatta siitä, mitä muut ajattelevat".

Kerner on samaa mieltä. "Minun kokemukseni mukaan onnellliset, iloiset ihmiset – ihmiset parisuhteissa, ihmiset joilla on hyvä seksielämä – masturboivat. Kun ihminen ei masturboi, se voi olla merkki siitä, että jotain muuta epäterveellistä on meneillään, kuten esimerkiksi stressi, jokin trauma menneisyydestä tai epäterveelliset elintavat. Ylipäätään, masturbointi kertoo osittain terveydentilasta". 

Sooloseksi – miten aloittaa?

Vaikka masturboinnin terveyshyödyistä kertovat tutkimukset ovat vielä vähäiset, jo olemassa olevat löydökset ovat erinomainen syy jatkaa tutkimista ja kokeilla sen vaikutuksia omaan itseen. Muita tutkimuksia odotellessa, tässä muutama vinkki itsestäsi nauttimiseen:

1. Oikea aika
Varmista, että voit käyttää itseesi hieman aikaa, eikä sinun tarvitse kiiruhtaa missään vaiheessa tai pelätä että joku tulee häiritsemään sinua.

2. Oikea paikka
Valitse mukava ja yksityinen paikka, jossa sinun ei tarvitse pelätä kenenkään yllättävän sinua puuhissasi. Stressaaminen vaikeuttaa nautintoa ja tekee sen pahimmillaan mahdottomaksi.

3. Asetu tunnelmaan
Himmennä valot, sytytä kynttilöitä, laita taustalle vähän musiikkia – mikä vain tuntuu hyvältä ja mikä auttaa sinua rentoutumaan. Mikä tärkeintä – anna itsellesi lupa nauttia rauhassa. 

4. Hyödynnä virikkeitä (ei pakollista)
Eroottinen novelli tai vaikkapa aikusille tarkoitettu video auttavat sinua kiihottumaan, mutta ne eivät tokikaan ole pakollisia tai vaadittuja hyvään orgasmiin. Myös mielikuvitus voi olla voimakas kiihottaja.

5. Aloita olemalla alasti
Katsele hetki itseäsi ja hyväile itseäsi.. Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet ja etsi itsestäsi ne parhaat paikat, joista pidät eniten.

6. Koske itseäsi
Aloita itsesi tutkiskelu yksinkertaisesti koskettelemalla itseäsi käsin – tai vaikka lelulla, jos sinulla on sellainen. Kokeile rauhassa, mikä sinusta tuntuu hyvältä! 

7. Älä takerru orgasmiin
Unohda paineet orgasmin saavuttamisesta. Et voi pakottaa sitä, joten nauti itsesi koskettelusta ja sen tuomasta mielihyvästä aivan rauhassa – jo se tuo nautintoa (ja niitä terveyshyötyjä.

Pidä kivaa!

 

Lähde: Greatist.com